دانش هارمونی -گام - 2

- الگوی گام ماژور ( بزرگ ): 

فواصل میان درجه های متوالی در گام دیاتونیک بزرگ متشکل از پنج پرده و دو نیم پرده است که مطابق الگوی زیر ، پرده ها و نیم پرده ها بین درجات گام قرار می گیرند. 

          

        


- گام ماژور را همانند گامهای دیگر میتوان از هر نتی آغاز کرد ولی در هر حال باید فواصل بین درجات گام از الگوی گام ماژور ( الگوی فوق ) مطابقت نماید. 

 - هر گام ماژور یا مینور را می توان به دو تکه یا دانگ ( تتراکورد ) تقسیم کرد که همواره فاصله بین درجات ۵ و ۶ ( درجات جداکننده دانگ اول و دوم ) ، یک پرده میباشد.

 گامهای بزرگ دیزدار و بمل دار : 

 دانگ اول هر گام بزرگ خود میتواند دانگ دوم گام بزرگ دیگری باشد.  و همچنین دانگ دوم هر گام بزرگ میتواند دانگ اول گام بزرگ دیگری باشد. 

 با بررسی این مطلب گامهای بزرگ ( ماژور ) دیزدار و بمل دار ، بدست می آیند. 

 به عنوان مثال : اگر دانگ اول گام دو ماژور (   do,re,mi,fa  ) را دانگ دوم گام ماژور دیگری فرض کنیم و فواصل میان درجات آن را مطابق الگوی گام های ماژور ( تصویر فوق ) تنظیم نمائیم خواهیم دید که فاصله درجات( 3و4 )و (4و5 ) از الگوی گام بزرگ پیروی نمی کنند،حال اگر قبل از نت درجه چهارم ( si ) یک علامت بمل قرار دهیم فواصل درجات گام بدست آمده کاملا با الگوی گام ماژور مطابقت میکنند . به این ترتیب گام فا بزرگ یا فا ماژور را ایجاد کرده ایم . 

                                                              fa - sol - la - b si - do - re - mi - fa 

   

     

تسلسل گامهای دیزدار و بمل دار : 

  در گامهای دیزدار و بمل دار علامتهای دیز و بمل طبق ترتیب خاصی که در شکل ذیل نشان داده شده است قرار میگیرند . 

ترتیب قرارگیری دیزها و بمل ها عکس یکدیگر هستند به این صورت که نتی که اولین دیز را به خود اختصاص میدهد آخرین نتی است که در گامهای بمل دار ،بمل می شود و بلعکس نتی که اولین بمل را میگیرد در گامهای دیز دار آخرین دیز را بخود اختصاص میدهد. 

 یک روش ساده را برای به خاطر سپردن ترتیب دیزها و بمل ها به این صورت است که یک کلمه، که هر حرف آن اولین حرف نت دیز یا بمل شده باشد را به خاصر بسپاریم . 

                                       برای به خاطر سپردن ترتیب دیز دار شدن نتها در گامهای دیز دار :  

                                                   «   فدصرلمس    »  

                  

                  برای به خاطر سپردن ترتیب بمل دار شدن نتها در گامهای بمل دار : 

                                                     «  سملر صدف  »    

                    

                                      تصویر فوق ارتباط دیز ها و بمل ها را نشان میدهد

به خاطر سپردن کلمات فدصرلمس ( fadsarlamas ) و سملرصدف ( simlarsadaf ) 

و استفاده از آنها به شما کمک میکند که به راحتی گامهای دیز دار و بمل دار ماژور و مینور را ایجاد کرده و یا آنها را از روی علاماتشان تشخیص دهید . 

 در ادامه مطالب به طور کامل روشهای تشخیص گامهای ماژور و مینور را شرح خواهیم داد.  


در پایان این قسمت از شما خواننده محترم خواهش میکنم که کلیه نظرات ، پیشنهادات و انتقادات خود را بیان فرمائید تا از نظرات شما برای بهتر نمودن مطالب استفاده نمایم .       

                                         


+ نوشته شده در: برگزیده مطالب مهمی از تئوری موسیقی( یاداوری) | ۱۳۸۸ بيست و نهم فروردينساعت 8:47 PM توسط arash-707 | نظرات (3)



ایجاد وبلاگ جدید | گزارش تخلف | نمایش لیست وبلاگ هاجامعه مجازی موسیقی ایرانیان